Kaptenens färd för att smuggla kokain över Atlanten

Karta över kaptenens färd över Atlanten. Foto.

Den nästan femton meter långa segelbåten köps i Turkiet och seglas sedan till Brasilien för att lastas med 300 kilo kokain. Bild: Erik Nylund

Segelbåt över Atlanten, ”coverstory”, bråk i krypterade chattar, narkotikagömmor i dubbelbottnade fiskebåtar. – Det här är ett spektakulärt ärende som innehåller allt, berättar Åsa och Petra, utredare på aktionsgrupp Noa.

Kaptenens färd över Atlanten (pdf, 6 MB)

Turkiet, november 2019

En segelbåt med namnet Moby Dick kommer att spela en viktig roll i operation Hermano. (Och långt senare, i Sky-chattar, kommer utredarna hitta en chatt som heter just Moby Dick). Den 14,75 meter långa och 13 ton tunga båten köps i Turkiet av styrman Janne – som greps i Hägersten – och kapten Erik – som greps i Frankrike. Båten registreras på ett amerikanskt företag – som ägs av Janne. Företaget säger sig syssla med någon form av turism.

– Vi anser att det är ett brevlådeföretag som i princip skapats i syfte för köpet av segelbåten, säger Åsa.

Det är med Moby Dick som Erik, som är en erfaren kapten, sedermera ska transportera omkring 300 kilo kokain från Brasilien till Europa – på uppdrag av internationella chefen Volkan i Turkiet och hans kumpan Milan, som befinner sig i Serbien. Redan här gör sig kaptenen och styrman osams med uppdragsgivarna. Och bråket kommer att eskalera längre fram.

Åsa:

– I chattarna framgår att tanken från början var att Janne och Erik skulle registrera båten på Nya Zeeland. Att de istället registrerar den under amerikansk flagg är som att bjuda DEA (Drug Enforcement Administration, USA:s federala polis för beivrande av narkotikarelaterad brottslighet, red:s anm) på schackmatt. Ett extremt dumt drag, anser Volkan och Milan.

Kapten Erik och styrman Janne förbereder en avresa med den nyinköpta båten.

– De bunkrar mat och dryck och vi vet att de gör sig redo för avfärd. Kvitton på mat, vatten med mera hittas vid en husrannsakan som görs av båten ett år senare i Brasilien, säger utredaren Petra.

All bevisning kommer ”huller om buller” i takt med att chattmaterial analyseras, förklarar Åsa. Den 30 november lämnar segelbåten Marmaris i Turkiet.

Erik och Janne seglar över Medelhavet på väg mot Spanien och Gran Canaria. Bankomatuttag och betalda hamnavgifter har kunna styrka resan och att de gör stopp på bland annat italienska Sicilien innan de anlöper den spanska ön Ibiza. Moby Dick utsätts här för en kontroll av spansk tull, vilket innebär att Erik och Janne måste visa upp köpehandlingar av segelbåten. Kontrollen blir en viktig pusselbit för Åsa och de andra kollegorna på aktionsgrupp Noa, bland annat Petra.

– När de identifierar sig för spansk tull blir det uppenbart för myndigheten vilka dessa är. De gör slagningar på dem som visar att Erik har en lång historik av narkotikabrottslighet i sitt brottsregister.

Duon lovar att betala avgiften för kontrollen, så fort de når hamnen. De uppger också att slutdestinationen är Stockholm.

– Men istället för att segla till hamnen och betala avgiften seglar de vidare, varpå spanska myndigheter uppmärksammar Sverige på detta, säger Åsa och tillägger att seglatsen är som ett filmmanus.

Det är nu svensk polis förstår att det är något på gång här. Det är nu utredningen kommer igång. Svensk polis har, tack vare spanska tullens flaggning, fått upp ögonen för de två personerna som befinner sig på en segelbåt i Spanien – och att båten heter Moby Dick. I samma veva har svensk polis hittat en chatt med namnet Project Moby Dick i Sky-materialet.

– Nu blir det ”red alert” i systemet. Vi inser att det finns något här som ska paras ihop och se om där finns någon koppling. Vi förstår att vi behöver titta närmare på de här personerna och båten, säger Åsa.

Erik och Janne seglar vidare via Marocko. Här plockar de upp två franska medpassagerare som följer med till Las Palmas på Gran Canaria. De här personerna kommer sedan att bli intressanta vittnen för Åsa och kollegor.

– Turisterna har ju varit ombord på den här segelbåten med de två åtalade personerna. Vad är deras uppfattning om duon, vad pratade seglarna om, hur såg båten ut, använde de telefoner?

Hon fortsätter:

– Att ta med turister på båten, menar vi, är ju en bra ”cover” eftersom företaget som äger båten säger sig syssla med turism.

Las Palmas, Kanarieöarna, Spanien, januari 2020

Här stannar segelbåten en tid. Erik och Janne har seglat från Turkiet till Gran Canaria och behöver vila upp sig ett par veckor, laga båten, göra ett omtag. Vid den här tidpunkten startar den första Sky-chatten mellan de inblandade: Erik och organisatörerna Volkan – tillika internationella chefen – och Milan. De diskuterar brottsupplägg och genomförandeplaner.

Hisnande en miljon rader Sky-material har Åsa och kollegorna på aktionsgrupp Noa gått igenom. På olika språk. För att förstå vilka chattar som har anknytning direkt till ärendet måste man förstå vad som står där, samt utröna vad som kan vara intressant för utredningen. De har letat efter kopplingar till segelbåt, svenskar, Medelhavet via Kap Verde, Brasilien och Ilhabela, en ö i den brasilianska ögruppen med samma namn, utanför delstaten Sao Paulos kust.

Varje rad har initialt översatts med hjälp av Interpols översättningssystem.

– Det här engagerade hela avdelningen i flera månader och framför allt våra analytiker, säger Åsa.

Allt granskas noggrant och objektivt, det är viktigt att inte missa något och inte heller välja bort något. De misstänktas riktiga namn står förstås inte med i Sky-materialet, istället används bokstavskombinationer, så kallade pin-namn.

– Analytikerna, som gör det största jobbet, gör brukaranalys på varje pin – för att vi ska kunna påstå att det är den här personen som står bakom det här pinet, förklarar Petra.

Brukaranalyserna blir en avgörande pusselbit i rätten – där rätt pin ska kopplas ihop med rätt kriminell person.

I första Sky-chatten mellan trion – kapten, Volkan och Milan – är det tydligt hur de smider planer.

– De diskuterar hur man ska ta sig från Spanien till Brasilien för att, som vi tolkar det, hämta upp ett parti med narkotika. De pratar om färdväg och Erik, kaptenen, är tydlig med att det är ett riskfyllt uppdrag, det är Atlanten det rör sig om. De går igenom hur de ska kunna kommunicera med varandra på vattnet, hur vindarna ligger, båtens skick. Mycket uppstartssnack.

Den 20 februari 2020 lämnar båten Gran Canaria. Förutom kapten och styrman finns även två nya liftare, från Polen denna gång, med på båten.

– Har turisterna betalat för detta? Har de seglarkunskap? Vad var dealen? Här är det viktigt för oss att ta del av förhör, turisterna är ju vittnen.

Åsa och kollegor kommer tre år senare att resa till Polen för att biträda vid förhör med de polska turisterna.

– Vi fick då, i samband med att förhören hölls av en polsk åklagare, möjlighet att ställa kompletterande frågor utöver de föranmälda, direkt till vittnena.

– Det var värdefullt, menar Åsa, eftersom förhörsfrågor till annat land normalt sett föranmäls och är man inte närvarande så är det stor risk att viktiga frågor missas.

Även de franska turisterna som seglade med Erik och Janne förhördes senare på plats i Frankrike.

– Turisterna har kunnat ge oss en viktig beskrivning av båten och kaptenens och styrmans relation till varandra, summerar Åsa.

Kap Verde, önation i Atlanten, 27 februari 2020

Här stannar kapten Erik och styrman Janne och bunkrar mat, mediciner, vatten och bränsle till båten. Det har varit lite irriterat i chatten under ett par dagar från organisatörernas håll, Volkan och Milan. De kan inte greppa att det ska vara så svårt att ha mobilkontakt med Erik och båten på Atlanten.

– Det är tuffa ordalag. Kaptenen försöker förklara att det inte finns någon mobiltäckning och att det är dyrt att kommunicera via satellitkommunikation. Pengarna börjar ta slut.

Att Erik och Janne stannar i just Kap Verde, en önation utanför Afrikas västra kust, är logiskt, menar Petra. Från Kap Verde går det sedan att ta sig rakt över Atlanten mot målet Brasilien – det blir kortaste vägen.

En knapp vecka senare, den 4 mars, seglar Moby Dick från Kap Verde.

Recife, Brasilien, 17 mars 2020

Efter 13 dagars segling når Moby Dick Brasilien. Den här gången finns också turister med på båten, två schweiziska sådana. Nu blir det än mer bråk i chatten. Erik förklarar att han lånat pengar av turisterna. Det är tydligt att organisatörerna inte alls är nöjda med det.

– ”Skämtar ni, har ni tagit med er folk på båten?!” Volkan och Milan tycker att Erik och Janne är oprofessionella, berättar Åsa.

I Brasilien, och i stort sett hela världen, råder just nu tuffa coronatider. Verksamheter stänger ner i Brasilien, man kan inte röra sig fritt hur som helst utan att få myndigheters uppmärksamhet på sig. Moby Dick, som har färdats från Gran Canaria till Brasilien, är i dåligt skick och i behov av reparation.

I chattarna ägnas nu mycket tid till att diskutera mottagningsplatser för narkotika. Olika städer längs Brasiliens kust nämns som förslag. Organisatörerna och Erik tycker olika. Ska man ta sig tiden att bygga ett ”stash” i båten, ett gömställe, där narkotikan kan förvaras? Eller ska man ta risken att packa knarket i de befintliga utrymmen som redan finns i båten?

– Det är många rader chatt fram och tillbaka. Kaptenen, som har kunskap om båtar och just den här båten särskilt, menar att man inte kan manipulera utrymmena hur mycket som helst, det kommer märkas vid en kontroll varnar han. Risker vägs mot varandra, säger Åsa.

Segelbåten repaperas i brasilianska staden Recife. Därefter, i maj, seglar Erik och Janne vidare till Salvador. Vid den här tidpunkten får kaptenen och den person som kommer att fungera som logistiker i Brasilien, en direktkontakt. Vi kallar honom Luiz – det är hans pin-namn i Sky-chattarna. Luiz har i sin tur en organisatör, Bento, ledare för ett brasilianskt nätverk. Bento är en stor aktör på den internationella narkotikascenen, poliser i flera europeiska länder har koll på honom.

Det är Bento som får fram narkotikan, Luiz ska se till att den når Erik och båten.

– Utredningen omfattar kommunikationen Erik och Luiz emellan, men vi utreder inte Luiz och Bento eftersom de inte är svenska medborgare, förklarar Åsa.

Erik blir inbjuden av Luiz till ön Ilhabela, utanför delstaten Sao Paulo, i Brasilien.

– Luiz har ett hus här och en privat brygga, säger Petra.

Det är på ön Ilhabela som överlämningen av narkotikan ska ske. Organisatörerna Volkan och Milan ger klartecken till Erik att han får bo och vila ut i Luiz hus tills ”allt är klart”. 

– Knark, narkotika, kokain eller andra preparat nämns aldrig i klartext i chattmaterialet. Man pratar om varor, säger Petra.

Segelbåten börjar så röra sig mot Ilhabela och Luiz. Under tiden kan man läsa i chattar att Bento har ett parti om 400 till 500 kilo som är avsett för segelbåten. Bento skickar bilder på paket med kokain, som är märkta med en Ferrarilogga, till Luiz. Samma kokainbilder med Ferrarimärkning hamnar hos Volkans pin-namn i Sky-chattarna. Volkan skärmdumpar i sin tur material från Sky vidare till personer som jobbar åt honom på hemmaplan i Stockholm.

– Att bilder med Ferrarinarkotikan ämnad för Erik och segelbåten återfinns i den svenska organisationen, blir mycket intressant för utredningen, säger Åsa.

Sao Paulo, Brasilien, 5 Juni 2020

Nu händer något som försvårar för Erik och Janne. Brasiliansk militärpolis tvingar ner ett flygplan med misstänkt olaglig last. Allting filmas av polis och i inspelningarna går det att höra hur piloten ringer ett samtal till sin fru. Han förklarar att han är illa ute, att det kanske är det allra sista hon kommer att höra från honom.

På marken väntar brasiliansk polis. I flygplanet påträffas narkotika – med Ferrarimärkning. I chattarna mellan organisatörerna och Erik framgår att det blivit ett tillslag, att polis tvingat ner planet som skulle komma med narkotikan till båten.

Bild på chatten i mobilen mellan Erik och organisatörerna. Foto.

Brustna hjärtan och gråtande emojis. I chattarna mellan Erik och organisatörerna framgår det att kokainet gått förlorat efter att brasiliansk militärpolis tvingat planet att landa. Bild: Polisens förundersökning

– För att kunna påvisa att det är just detta parti med narkotika som var ämnat för ”våra skeppare”, har det krävts mycket samarbete med brasiliansk polis, förklarar Åsa.

Och det har inte varit helt lätt.

Hon berättar att svensk polis gjorde flera försök att få till digitala möten med brasiliansk polis, men tidsskillnad och dålig internetuppkoppling ställde till det.

– Vi kom inte vidare. Samverkan bygger i regel på personliga relationer, att man träffar varandra, säger Åsa.

Så lösningen blir att Åsa och ett antal poliser och tulltjänstemän reser till Brasilien för ett arbetsmöte.

– En väldigt lång resa och intensiva dagar, men väldigt värdefullt, summerar Åsa.

– Vi visste ju inte riktigt vad resan skulle ge. Men både vi och brasiliansk polis gjorde vårt yttersta för att vi skulle få så många pusselbitar som möjligt på plats.

David, utredare från Tullen, var också på plats i Brasilien och han delar Åsas bild.

– Vi blev mottagna med öppna armar och fick den hjälp vi behövde.

Men varför hade Brasilien egentligen koll på flygplanet med narkotikan, avsedd för svenskarna?

Tillslaget var bara ett av flera i en stor brasiliansk operation, Grao Branco, som pågått under en längre tid.

Ilhabela, Brasilien, juni 2020

Två svenskar ombord på Moby Dick. Narkotikan de väntar på har precis beslagtagits av brasiliansk polis. Planerna förändras rejält. Duon blir kvar på ön, i väntan på att Luiz och Bento ska skaffa fram ny narkotika.

Luiz ordnar så att båten repareras och får ny generator.

Man preppar för att klara tillbakafärden. I narkotikavärlden diskuteras ofta risktagande och vem risken eller ansvaret ligger på vid specifika tillfällen under narkotikaaffären. Enligt Sky-chattarna är svenskarna i det här läget relativt lugna. "Risken" eller ansvaret ligger på leverantören som på grund av den brasilianska polisens beslag inte lyckats leverera narkotikan enligt överenskommelsen.

Det är leverantörens uppgift att skaffa fram ett nytt parti för att ”dealen” ska gå igenom.

Sommaren går. De svenska organisatörerna Volkan och Milan börjar ifrågasätta varför det tar så lång tid, varför kommer ingen ny narkotika och varför seglar inte Janne och Erik iväg? Volkan och Milan vill speeda upp saker och ting, berättar Åsa.

Så ordnar Bento fram ny narkotika, ungefär en månad efter att den första lasten beslagtogs av polis. Det blir nu nya märkningar på kokainet: Mercedes- och pokerkortlogga.

Men – än en gång händer nu något som ställer till det för svenskarna.

Den narkotika Bento ersätter svenskarnas förlust med blir också tagen: Brasiliansk polis slår till på nytt, i staden Santos i närheten av Ilhabela, och beslagtar 200 kilo. Tillslaget slås upp i brasiliansk media och i ett nyhetsinslag på tv syns det beslagtagna narkotikapartiet – med pokerlogga. I Sky-chattarna pratas det om att polisen, återigen, tagit en del av partiet som var avsett för seglarna.

Men brasiliansk polis lyckas inte beslagta hela narkotikapartiet. Utredningen visar att en del av det nya partiet istället hamnar ombord på Moby Dick.

Åsa:

– Bento ordnar fram narkotika med Mercedes- och pokerlogga och delar av den narkotikan, menar vi, levereras till segelbåten i slutet på juli 2020.

Det rör sig om närmare 300 kilo kokain.

Den 30 juli seglar Erik och Janne från Ilhabela och Brasilien.

Las Palmas, Kanarieöarna, 3 september 2020

I chattarna tyder det på att duon Erik och Janne seglar mot Spanien via Kap Verde igen. Koordinaterna har sedan tidigare skickats i chatten: 100 sjömil utanför Las Palmas kust på Gran Canaria. Den 3 september når Erik och Janne dit.

– Samma koordinater har också skickats till och mottagits av en spansk kriminell gruppering, som samarbetar med den brasilianska grupperingen, säger Åsa.

Spanska nätverkskriminella tar emot narkotikan som lastas över från segelbåten till dubbelbottnade fiskebåtar.

– Det blir som lönnfack på båtarna och de lastar över koainet på några minuter.

När Moby Dick är tömd på narkotika seglar Erik och Janne till Las Palmas och ankommer förmiddagen den 3 september.

Transporten av narkotikan är klar. Uppdraget slutfört.

Sky-chattarna fylls nu av diskussioner om betalning.

Åsa:

– Vi misstänker att det svenska nätverket, med Akram i spetsen, skickar en penninghanterare till Las Palmas för att hämta in pengar från den spansk-brasilianska grupperingen för utförd transport.

Pengahanteraren tar emot 300 000 euro, stoppar dem i ett lönnfack i en bil och ”hawalabankar” sedan 100 000 (se grafik nedan). Nästa gång hämtar han 450 000 euro och bankar 100 000. Organisatören Volkan, som befinner sig i Turkiet, är den som hämtar ut pengarna.

Proceduren fortsätter. Pengahanteraren hämtar och bankar och hämtar och bankar, till dess han inte kan vara kvar i Las Palmas längre på grund av coronarestriktionerna. Snart avgår inga transportmedel längre.

Pengahanteraren lämnar Gran Canaria. Betalningen är däremot inte fullbordad.

Det svenska nätverket väntar fortfarande på mer pengar för transporten. 

Hur mycket ska seglarna Erik och Janne få betalt? Erik har fått en initial summa utbetalad, men väntar på mer pengar. Organisatörerna Volkan och Milan vill ha kontroll över pengarna och nu uppstår bråk.

– Erik var lovad att ha med sig mycket mer narkotika från Brasilien än vad han hade. Betalningen från organisatörerna blev mindre än vad Erik hade tänkt sig. Det är tydligt att de nu blir osams i chattarna.

Trion planerar, trots bråk i chattarna, att ha ett möte i turkiska Alanya för att prata om fortsatta segeltrippar och affärer. Men innan mötet äger rum hinner Erik och organisatörerna bli ännu mer ovänner.

Det resulterar i att samarbetet mellan organisatörerna Volkan och Milan och kapten Erik bryts.

Natal, Brasilien, maj 2021

Segelbåten Moby Dick hamnar till slut i Natal i nordöstra Brasilien. Erik lämnar den där och flyger sedan tillbaka till Europa. Moby Dick drar på sig massa kostnader i obetalda hamnavgifter, och det slutar med att brasilianska myndigheter omhändertar båten.

Segelfartyget Moby Dick anlagd mot en brygga. Foto.

Kapten Erik lämnar den 14,75 meter långa och 13 ton tunga segelbåten Moby Dick i Sydamerika innan han flyger tillbaka till Europa. Bild: Polisens förundersökning

Stefan Edin och Rickard från aktionsgrupp Noa och Wenche Qvist, insatsledare Tullkriminalen, reser till Brasilien för att biträda vid husrannsakan av segelbåten. Det viktiga utfallet från husrannsakan är att det går att knyta Erik och Janne till Moby Dick.

– Nu, på plats, fick vi möjlighet att gå igenom båten och dokumentera den, utefter de utredningsönskemål som fanns från svenskt håll, säger Åsa.

– Nu har vi ett jämförelsematerial, vi kan påstå att det är den här båten som Erik och Janne har använt sig av.

Bromma flygplats, västra Stockholm, 24 augusti 2023

Kapten Erik har utlämnats från Frankrike och förs till Sverige i den specialchartrade privatjeten till Sverige.

Stockholm, 4 oktober 2023

Åtal väcks mot Erik, Janne, Milan, Akram, Anders, Ravid, André, Adam och Jonas för bland annat synnerligen grovt narkotikabrott, medhjälp till synnerligen grovt narkotikabrott , grovt vapenbrott och grovt penningtvättsbrott.

Stockholms tingsrätt, 15 december 2023

Åtta personer döms till 48 års fängelse. Det längsta straffet, tolv år, fick kapten Erik som dömdes för synnerligen grovt narkotikabrott.

Hittills har 37 personer dömts till totalt 198 års fängelse genom operation Hermano. Hovrättsförhandlingar i ärendena pågår under våren 2024. Läs mer om resultatet av operation Hermano.

Så görs en transaktion med hjälp av hawalasystemet (pdf, 1 MB)

Kaptenen fritogs av beväpnade män under rättegång

Mannen, som omnämns som kapten Erik i texten, är sedan länge känd av polisen.

I maj 2006 fritogs han av beväpnade män under en häktningsförhandling vid Västmanlands tingsrätt i Västerås. Han satt då häktad för grov narkotikasmuggling efter att ha smugglat in amfetamin i en personbil från Nederländerna. Maskerade gärningsmän kom in i rättssalen där de riktade automatvapen mot häktesvakter, domare och åklagare och uppmanade Erik att följa med.

Flyktbilen hittades i utkanten av Västerås efter att de beväpnade männen och Erik hade bytt till ny flyktbil. Där slutade spåren och
vilka männen var som fritog honom är fortfarande oklart.

I augusti 2007 greps Erik på nytt i Helsingborg när han under falsk identitet försökte komma in i landet i samband med nytt smugglingsförsök.

Erik dömdes 2008 för grovt narkotikabrott samt två fall av grov narkotikasmuggling. Påföljden blev 13 års fängelse samt att hans sedan tidigare vill korliga frihet från tidigare straff på tre år förklarades förverkat. Den totala strafftiden blev 16 år.

Erik blev villkorligt frigiven i juni 2018 och utredningen visar att han året därpå, 2019, köpte segelbåten Moby Dick i Turkiet som han senare kom att använda för att smuggla kokain från Brasilien.