Prat om bedrägerier guld värt
Prat utanför mataffären gav resultat – vågen av guldbedrägerier sjönk i Kungälv Ale.
I början av 2025 ökar bedrägerierna mot äldre i takt med att guldpriset stiger. Bedragare utger sig för att vara från försäkringbolag eller polis när de besöker äldre människor i hemmet, och tar med sig deras halsband, armband och andra smycken. Polisregion Väst är en av de värst drabbade.
– Vi behövde göra en kraftsamling för att förebygga brott i den här bedrägerivågen, säger Åsa Thorsson, områdespolis i lokalpolisområde Storgöteborg Kungälv Ale, region Väst.
– När bedragarna använder nya sätt måste vi tänka nytt för att stoppa dem, säger Jonas Blomberg, IGV/BF i lokalpolisområde Storgöteborg Kungälv Ale.
Efter att poliser och gruppchefer bollat idéer tillsammans kom de fram till fyra brottsförebyggande aktiviteter: prata med pensionärer utanför mataffärer på pensionärsrabattdagarna, knacka dörr i olika bostadsrättsföreningar för seniorer, prata med sistaårselever på den lokala gymnasieskolan och gå ut med information i sociala medier.
Knackade dörr efter en lista
Olika turlag börjar knacka dörr under sina pass efter en lista med adresser där de flesta pensionärer bor. Med sig har de brottsförebyggande tips på flyern ”Skydda dig mot bedrägerier”.
Men det var långtifrån självklart att de äldre skulle öppna när poliserna knackade på.
– De råd vi gett är ju bland annat att inte öppna för okända och att vara på sin vakt om någon säger att den kommer från polisen. Om någon är hemma men inte öppnar har vi lyckats med vår brottsförebyggande information, menar Åsa Thorsson.
Ställde sig utanför stormarknaden
För att nå fler åker Åsa Thorsson och andra kollegor i flera omgångar till olika matvarubutiker, bland annat en välbesökt stormarknad.
– Vi åkte dit en tisdag när det är pensionärsrabatt, men kunde ha prickat in flödet bättre. Vi trodde att pensionärerna skulle vara där tidig morgon men de flesta brukar tydligen handla vid 11–12, säger Åsa Thorsson.
Åsa Thorsson och Jonas Blomberg lyckas ändå fånga upp både pensionärer och andra åldersgrupper.
– Vi vill inte peka ut pensionärer när vi pratar med just dem, utan säger att bedrägerier kan drabba alla. Att bedragarna är manipulativa och skickliga på att luras, säger Åsa Thorsson.
Pratade med gymnasieelever
Att prata med yngre är också ett sätt att nå de äldre. Mimers gymnasium i Kungälv har ett stort upptagningsområde och dit åker Åsa Thorsson och Jonas Blomberg i två omgångar för att prata med alla sistaårselever.
– Vi förankrade våra besök med rektorerna, som gjorde ett schema åt oss med tider och klassrum att vara i, säger Jonas Blomberg, som förde dialogen med eleverna.
– Eleverna lyssnade bra och ville gärna hjälpa till att prata med sina mor- och farföräldrar. Det fina är också att ungdomar är snabba att via sociala medier sprida att polisen pratat med dem om bedrägerier. Det kan ha en avkylande effekt på de ungdomar som sysslar med sådant, menar Jonas Blomberg.
Åsa Thorsson håller med:
– Eleverna tyckte att dialogen var riktigt bra och började direkt tänka hur de kan göra för att hjälpa till. Jag kan tänka mig att vilka vi än ska nå är det alltid en bra väg att gå via skolorna.
Efter tre veckor börjar larmen om bedrägerier till regionledningscentralen, RLC, att lugna ner sig. Insatserna verkar ha gett effekt.
Vilka är era bästa medskick till kollegor?
– Engagemanget är av stor betydelse – att alla tog det på allvar och slöt samman över hela Storgöteborg, oavsett var brotten skedde, var avgörande, säger Jonas Blomberg.
– Något som vi skulle önska framöver är att snabbt kunna få ett signalement på gärningspersonerna från RLC, för att kunna gripa dem på en gång.
Flera larm kom i områden vi redan var i, men vi hade inget att gå på i letandet.
Ett problem är att det ofta dröjer innan polisen får vetskap om bedrägerier eftersom det kan ta tid innan de äldre kommer på att de blivit lurade. Sedan ringer de oftast en anhörig, som i sin tur ringer polisen.
– Det var något vi också förmedlade i våra brottsförebyggande insatser: blir man lurad ska man ringa polisen direkt, säger Åsa Thorsson.
Hon tillägger:
– Ett annat tips är att kontrollera taxibilar i närheten eftersom gärningspersoner ofta åker taxi till och från brottsplatser.
Framgångsfaktorer: Bolla idéer och satsa tid
- Öppet sinne. Bra om chefer är öppna för alla förslag på förebyggande insatser och vill bolla idéer.
- Lägg tid. Låt det brottsförebyggande arbetet ta tid.
- Gemensam struktur. Gör en digital lista med adresser där många äldre bor som IGV- och områdespoliser kan checka av och uppdatera, till exempel i Onenote.
- Ta hjälp. Be ordförande i bostadsrättföreningen följa med när ni knackar dörr ifall de äldre inte vill öppna.
- Sprid material. Ta med brottsförebyggande material, i det här fallet ”Skydda dig mot bedrägerier”.
- Be unga. Ta hjälp av ungdomar att prata med äldre och sprida informationen vidare.