I huvudet på Petra och Stefan

Rikspolischef Petra Lundh och biträdande rikspolischef Stefan Hector. Foto.

Rikspolischef Petra Lundh och biträdande rikspolischef Stefan Hector. Bild: Minna Ridderstolpe

Här är tre saker som rikspolischefen och biträdande rikspolischefen tänker på just nu.

Kriminella inte säkra någonstans

I har tidigare fått kritik för att vi griper utförarna och inte anstiftarna av det grova våldet. Anstiftarna befinner sig ofta utomlands, där de beställer våldsdåd och erbjuder brottsliga tjänster på nätet, även kallat crime-as-a-service.

Det har legat något i kritiken, men vi har verkligen stärkt vår förmåga. Hittills i år har 29 nyckelpersoner som påverkar den organiserade brottsligheten i Sverige gripits i andra länder, genom internationell samverkan. Det är viktigt.

Och ännu viktigare är att de vet att vi fortsätter att jaga dem, oavsett var i världen de befinner sig.

Offensivt arbete har effekt

Vårt offensiva arbete mot utländska personer som kommer till Sverige för att begå brott ger effekt. När vi avvisar och utvisar fler brottslingar, som också får långa återreseförbud till Sverige, minskar antalet stölder (tillgreppsbrott exklusive i butik). Under januari till juli i år var anmälningarna 30 000 färre jämfört med samma period förra året.

Detta är inte bara siffror. Bakom varje ärende finns ett brottsoffer som exempelvis haft inbrott i sitt hem eller blivit bestulen på en ägodel. Vi ska givetvis utreda dessa brott för att ge dem upprättelse, men det är lika viktigt att förebygga brotten. Det gör vi genom att vara offensiva redan vid gränsen.

Viktigt med gott bemötande

Vi vill ge en stor eloge till alla er som ser till att mötet med våra medborgare blir så bra möjligt. Ett gott bemötande redan när man gör en anmälan till PKC eller i en reception, när man ansöker om pass eller tillstånd – eller när en ansökan om tillstånd faktiskt avslås – är så viktigt för förtroendet för polisen.

Vid våra verksamhetsbesök har vi sett fantastiskt arbete när PKC tar emot anmälningar och håller inledande förhör. Vi har också sett hur serviceavdelningen arbetar med vapenärenden och med att göra våra e-tjänster så smidiga som möjligt för användaren. Det ger upplevelsen av bra service och gott bemötande.

Samma sak gäller när en patrull möter en kvinna som har utsatts för våld i nära relation. Även om vi nu riktar fokus mot gärningspersonen får vi inte glömma bort brottsoffret. Ett bra bemötande skapar förtroende och kan vara avgörande för att den utsatta vill medverka i utredningen. Det är inget nytt, men det är viktigt att ha med sig. Bemötande bygger förtroende!