Digitala medåk lockar många

Ellen Halldin är sociala medier-samordnare i polisområde Malmö. – Det gäller att vara nyfiken och att alltid ställa sig frågan om något är aktuellt för sociala medier, vilket det många gånger är, säger hon. Bild: Polisen Malmö
Digitala medåk i radiobil lockar följare av Malmöpolisens sociala medier.
För knappt ett år sedan samlades de fyra nya lokalpolisområdena Fosie, Hyllie, Malmö City och Rosengård i ett Instagramkonto och ett Facebookkonto.
– Det har blivit riktigt bra – i mars hade vi 11 000 följare på Instagram och 49 000 på Facebook och jag känner att vi har ett gott stöd från polisledningen, säger Ellen Halldin, IGV-polis och ansvarig sociala medier-samordnare på 20 procent.
Malmöpolisen bjuder bland annat in till ”digitala medåk” där följarna får åka med under ett pass i radiobilen, givetvis med hänsyn till nödvändig sekretess.
– Det brukar vara väldigt populärt och ibland kan det ske under flera dagar, exempelvis en helg. Följarna får även skicka in frågor som vi svarar på, exempelvis om hur man blir polis eller tips inför polisutbildningen. Det har varit enormt uppskattat, säger Ellen Halldin.
Man har även skapat ett årshjul där säsongsrelaterade brottsfenomen som till exempel rattfylleri under midsommar uppmärksammas. Annars får fingertoppskänslan avgöra vad som blir ett inlägg.
– Ett fint segment är ”veckans intervju” där en polisanställd får berätta om sig själv och sitt arbete.
Ellen Halldin ser gärna att Malmöpolisen kan utveckla rapporteringar om avkunnade domar, alltså visa fall från ax till limpa där följarna får följa hela rättskedjan.
Ditt bästa tips till kollegor som arbetar med polisens sociala medier?
– Gör om nationella eller regionala inlägg till lokala förhållanden med lokala bilder. Det ökar engagemanget bland följarna.