Ett skepp kommer lastat med MC

Sjöpolisens båt närmar sig land i mörkret för att lasta av. Foto.

Bild: Minna Ridderstolpe

För att överraska invånarna på Ljusterö tar LPO Södra Roslagen hjälp av operativa enhetens sjöpolis och trafiksektion. Motorcyklar landsätts i skydd av mörkret på avskilda platser på ön i Stockholms skärgård.

Lördagskväll i slutet av oktober. Klockan har passerat sex. En kö av bilar väntar otåligt på att köra av den gula bilfärjan från Ljusterö, en av de största öarna i Stockholms skärgård. I färjeläget på fastlandet blir det stopp. Där väntar polisen.

Samtidigt på en annan del av Ljusterö har sjöpolisen landsatt fyra polismotorcyklar vid en brygga. De väger drygt 300 kilo var och måste lyftas manuellt över relingen. Det kräver både tid och uskelstyrka, men till slut brummar hojarna iväg och sjöpolisens två båtar glider långsamt och tyst mot Östanå.

Polismotorcyklar lyfts av sjöpolisens båt. Foto.

Det krävs fyra personer för att lyfta de drygt 300 kilo tunga motorcyklarna över relingen på sjöpolisens båt. Bild: Minna Ridderstolpe

Farten är inte högre än åtta knop. Ute är det mörkt och kallt. Inne i styrhytten lyser radarskärmen och sjökortsdisplayerna som mjuka punktbelysningar. Sjöpolisen Nicklas och hans kollega Anton är en del av det nästan 30 personer starka teamet som ingår i kvällens insats på Ljusterö, döpt till Liuter efter ett gammalt namn på ön. Planen är att kontrollera förare och fordon samt krogar.

En Rakel vaknar till liv. ”Vi har en grovis”, rapporterar en röst. Poliserna i färjeläget har stoppat en man som kört utan giltigt körkort, vilket blir grov olovlig körning.

Några timmar tidigare höll polisinsatschef Magnus Stävberg och biträdande polisinsatschef Ema Stävberg i utsättningen på polisstationen i Täby, norr om Stockholm.

En insats utöver det vanliga

Krogtillsyner, fart-, fordons- och nykterhetskontroller hör till vardagen, men kvällens insats Liuter skiljer sig från traditionella insatser på två punkter: Alla bilar är omålade och man har samlat ihop en rad kompetenser för att kunna arbeta så brett och effektivt som möjligt.

Varför omålade bilar?

Ema Stävberg förklarar:

– Ljusterö tillhör LPO Södra Roslagen. Som alla öar är den lite avskärmad och här kontaktar man inte alltid polisen när det händer saker. Bilar har voltat och kört i diket, det har förekommit misshandel, men ingen har larmat oss. Djungeltrumman går varm bland invånarna när vi är här.

Hon fortsätter:

– Jag var på ett skolbesök på Ljusterö. När jag kom fram till skolan visade en kille mig en bild i mobilen från när jag rullade av färjan. Hans mamma hade tagit den och skrivit ”Polisen är på ön, skicka till alla ni känner”. Det verkar som att öborna varnar varandra för oss och så kan vi ju inte ha det. Invånarna har rätt till polisiär närvaro, de ska kunna känna sig trygga med att få hjälp när det behövs.

Därav beslutet om civila fordon i stället för polisbilar.

Ema Stävberg, biträdande  polisinsatschef, LPO Södra Roslagen. Foto.

Det finns inget ord jag älskar lika mycket som ordet samverkan!, säger Ema Stävberg. Bild: Minna Ridderstolpe

Motorcyklarna blev dock en nöt att knäcka. De är viktiga för att kunna stoppa fordon som kommer från ett annat håll.

– När jag av en slump såg en bild på hur man transporterade hojar på en båt kom jag att tänka på sjöpolisen. De skulle ju kunna landsätta oss i skydd av mörkret, säger Magnus Stävberg.

Samlade kompetenser

Han och Ema Stävberg funderade även på vilka andra kompetenser som skulle kunna bidra. Fordonsexpert, områdespoliser, ungdomssamordnare, hundförare, andra från trafikpolisen som kan göra flygande inspektioner och en sjuksköterska för blodprovstagning. Till slut blev resurs- och kompetensstyrkan totalt 26 civila och poliser.

– Att ha en sjuksköterska på plats sparade många timmar. Hon hade sin egen utrustning och kunde ta blodprov direkt. På så sätt slapp två poliser köra in till S:t Görans sjukhus på Kungsholmen i Stockholm, vänta där och sedan köra hela vägen tillbaka, ett bortfall på cirka tre timmar för två poliser.

– Men det är såklart också viktigt att inte ta in för många resurser bara för att. Det gäller att kolla lägesbilden, tänka igenom vad man vill uppnå och jobba effektivt och ekonomiskt utifrån det. Vad ger mest pang för pengarna? Det finns ju ingen anledning att ha med mc-poliser om det är krogkontroller som står i fokus, förklarar Ema Stävberg.

Husrannsakan leder till gripande

Tillbaka till lördagskvällen. Medan poliser kontrollerar förare och fordon både ombord på färjan och i färjelägena, beslutar man att göra husrannsakan hos personen som kört utan giltigt körkort. Han har nämligen snabbtestats och visat positivt för amfetamin.

Två uniformerade poliser går på en brygga mot kön av bilar i färjeläget. Foto.

Kön av bilar till färjan till Ljusterö är lång. En patrull från sjöpolisen är på väg för att nykterhetskontrollera alla förare innan de får köra på färjan. Bild: Minna Ridderstolpe

Fyra poliser åker till lägenheten med informationen att det finns en stor hund där. Trafikpolisen Christer Olofsson går först in, rör sig lugnt och pratar vänligt med vovven. Den har bajsat på golvet så han tar ut den på en rastningspromenad.

Övriga poliser börjar minutiöst gå igenom den lilla lägenheten. En robotdammsugare gör ett fritagningsförsök, men motas tillbaka av en poliskänga. Den skulle ändå aldrig kunna slutföra sitt uppdrag. Inte ens påbörja det. Varje decimeter av golvet är belamrat. Travar med bildäck står bredvid sopsäckar fulla med kläder. Leksaker varvas med vapenattrapper och riktiga knivar.

Trafikpolisen Carina Wallin ser en spegel med rester av vitt pulver, som hon börjar skrapa ihop i en medhavd redline-påse.

Ett vitt pulver ses ligga på en spegel på ett bord. Foto.

Husrannsakan. På en spegel i hallen hittas amfetamin. Bild: Minna Ridderstolpe

I en hylla ruvar ett litet kassaskåp.

– Det vore najs att kika in i, säger Magnus Stävberg.

Efter några minuter har Daniel Hassan fått upp det utan varken dynamit eller dyrk. Bingo! Mer pulver och tabletter från kassaskåpet åker ner i beslagspåsar. Det här räcker för att gripa lägenhetsinnehavaren. Han sitter kvar i en polisbil vid färjeläget. Två poliser kör honom till en arrest inne i stan där det blir förhör. Hunden hämtas av en kompis från fastlandet.

Värdefullt med återbesök

Innan sista färjan kastar loss från Ljusterö vid 22.30 samlas hela gruppen igen. Några krogkontroller hanns inte med. Alla, utom hundföraren, hade fullt upp hela tiden.

Men ingen hänger läpp för uteblivna krogkontroller. Kanske är det bättre att göra sådana under sommarhalvåret när det är mer tryck på restaurangerna. Att man inte kan komma i skydd av mörkret då spelar mindre roll.

– Jag tror inte ens att krögarna är beredda på att bli kontrollerade, säger Ema Stävberg.

Men det är inte bara av den anledningen som ett återbesök skulle vara värdefullt. Ljusterö, som har runt 2 000 personer boende permanent och ytterligare 8 000 under sommarhalvåret, får inte hamna i fokus enbart för storskaliga insatser. Det är lika viktigt att markera småskalig närvaro, åka över för att göra skolbesök och prata med folk som bor där och näringsidkare.

Insatsen planerades noggrant

Idén om en insats på Ljusterö väcktes under våren 2024, och planeringen började efter sommaren. Lång framförhållning var ett måste för att få ihop alla kompetenser.

– Vi var tvungna att gå bortom en planeringsperiod för att det inte skulle krocka med deras ordinarie arbetspass, säger Ema Stävberg.

Samtidigt kunde insatsen inte genomföras alltför långt fram. Trafikgruppen ställer sina motorcyklar när väglaget riskerar att bli halt. Slutet av oktober var en chansning – som gick hem.

Första steget var att besluta om insatsen på det egna LPO:t. Därefter kopplade man in sjöpolisen, trafiken och hundenheten. De olika operativa samordnarna var viktiga för att få ihop helheten.

I förberedelserna ingick även att kontrollera underrättelseuppgifter för Ljusterö. LPO:t hade egna uppgifter men man pratade även med underrättelsegruppen.

Eftersom överraskningsmomentet var själva vitsen, var det viktigt att inget läckte ut i förväg.

– Vi tänkte på det där, men vi gick aldrig ut med specifika instruktioner att man inte fick prata om insatsen i förväg. Alla verkar ha förstått det ändå, säger Ema Stävberg.

Dagen innan insatsen åkte Ema Stävberg och Magnus Stävberg runt på Ljusterö för att reka. De ville se vilka andra förbindelser än den stora vägfärjan som fanns. Vilka krogar som var öppna. Var polisen skulle kunna stå och göra kontroller.

– Vi har ganska bra koll på området, men om man ska leda en insats är det viktigt att veta vilka intressanta punkter som finns. Karta är bra, men det är bra att veta hur det ser ut i verkligheten också, säger Magnus Stävberg.

Resultatet över förväntan

Resultatet av insats Luiter blev över förväntan: två drograttfyllor, två grova olovliga körningar, fyra husrannsakningar, en bil och narkotika i beslag, en gripen samt underrättelser att arbeta vidare med. Och – inte minst – signalvärdet!

Fler poliser på motorcyklar åker av en färja mot land. Foto.

Med ett facit på bland annat fyra husrannsakningar, två drograttfyllor och ett stort antal nykterhetskontroller rullar patrullerna av sista färjan till fastlandet. Bild: Minna Ridderstolpe

Lite förvånande var att ingen förare blåste positivt – samtidigt som det i sig naturligtvis var positivt. Möjligen för att djungeltrumman gått.

Christer Olofsson visar upp ett inlägg i sin mobil där det står ”Kontroll på hela Ljusterö. Nu.”

En mobiltelefon hålls upp där man kan läsa meddelandet: "Kontroll på hela Ljusterö. NU." Foto.

Det tar inte lång tid innan trafikgrupperna på Facebook börjar varna för kontroller på Ljusterö. Bild: Minna Ridderstolpe

– En kille som jag stoppade för blåskontroll sa lite surt att han redan hade blåst på färjan. Så bra, svarade jag. Vi vill ju att du ska få valuta för dina skattepengar, säger Christer Olofsson,

Den sura killen verkar ha varit ett undantag.

– Ingen av dem vi mött, undantaget dem vi lagförde, har reagerat negativt på vår närvaro. I alla fall inte så vi har hört det, säger Ema Stävberg.

Positiva reaktioner på insatsen

Efteråt la polisen ut information och bilder från insatsen på sociala medier. Inga negativa kommentarer. Tvärtom!

”Välkomna ni behövs här ute”, ”Utmärkt!”, ”Välkomna tillbaka många gånger!” och ”Tack för ert fina jobb!” var några exempel.

På Ljusterös egen Facebooksida med över 11 000 följare har polisens inlägg delats. Där ligger kommentarer som ”Mycket bra, onyktra farligare än vildsvinen” och ”Härligt att ni är ute hos oss, ni gör ett fantastiskt jobb”.

– Vi har besökt Ljusterö efter insatsen och det verkar som att det blev som en happening, att det uppfattades som lite coolt. Det är klart att alla inte var förtjusta, men vi har inte upplevt något negativt. Ingen mystisk punka, eller så, säger Ema Stävberg.

Insatsen gav blodad tand. Det finns många öar i skärgården att besöka.

Ett glatt gäng poliser står uppradade, några på motorcyklar. Foto.

Bara glada miner när den lyckade insatsen är avslutad. Den gav också mersmak! Bild: Minna Ridderstolpe

– Men problemet att man inte kontaktar polisen gäller inte bara öar. Det finns platser i hela Sverige som skulle må bra av mer riktade insatser. Och då vill jag skicka med att det blir bättre, ju fler kompetenser man kan samla ihop, säger Ema Stävberg.

– Vi blir så kraftfulla när vi samverkar. Och så lär man sig nytt som man kan ta med sig i vardagen. Jag pratade med sjuksköterskan och fordonsspecialisten och fick med mig en massa bra information.

Resurser i insats Liuter:

  • områdespoliser
  • trafikpoliser
  • FU-ledare
  • sjöpoliser
  • ungdomssamordnare
  • hundekipage
  • operativt stöd
  • bilinspektör/fordonsspecialist
  • sjuksköterska
  • fordon:
    • 7 motorcyklar
    • 6 civila bilar (inklusive avrapporterings- och evidensbuss)
    • 2 båtar

7 tips för samverkansinsats

Polisinsatsledare Magnus Stävbergs tips för en samverkansinsats:

  1. Var ute i god tid med planeringen.
  2. Tänk utanför tidigare insatser. Kopiera inte en gammal insatsorder.
  3. Vilka kompetenser behövs och varför? Sök inom och utanför myndigheten efter dessa kompetenser.
  4. Gå via de operativa koordinatorerna för bättre samordning.
  5. Ha ett tydligt syfte och mål.
  6. Låt varje kompetens själv lösa uppgiften efter uppsatt mål.
  7. Ha kul!