Här stoppas ligornas export

En civilklädd polis i gul väst står och tittar på stulna bilar i en container. Foto.

Bild: Polisen

Bilar stjäls hela tiden i Sverige – värst drabbad är region Stockholm. Stölderna och transporterna ut ur landet är välorganiserade. Men gränspolisen har lagt ett enormt pussel och nu verkar stölderna minska.

Under 2023 väller anmälningar om stulna bilar, främst Toyota Rav4, Toyota Landcruiser, Rover och Dodge Ram, in till polisen i region Stockholm.

I december samma år får gränspolisens IBN-grupp, internationellt organiserade brottsnätverk, den första ledtråden som gör att de kan nysta vidare.

– Tjuvarna brukar slå ut den gps som bilen är utrustad med, men den här gången hade ägaren fixat en privat gps som skickade ut signaler och ledde oss till en container. När vi kom dit förstod vi att bilen, en Toyota Rav4, stod inne i containern, säger Monica Krüger, inspektör och operativ koordinator i IBN-gruppen som är speciellt nischad mot de organiserade stöldligorna.

Spanare bevakar containern och när ytterligare en stulen Rav4 körs in på kvällen griper polisen två personer. En tredje person springer iväg men grips senare. I de stulna bilarna hittar man stöldutrustning. Bingo!

Nu fortsätter polisen att lägga pussel och ett drygt halvår senare, sommaren 2024, har antalet stölder av de fyra stöldbegärliga bilmärkena i region Stockholm minskat till närapå noll.

Internationella stöldligor

Polisens utredningar visar att många personer och nationaliteter är inblandade i den omfattande kedjan från att ta emot beställningar till att de stulna bilarna försvinner från Sverige.

Tjuvarna har koll på vilka bilar beställarna vill ha och letar ständigt efter de modellerna.

– ibland även årgång och färg om det är ett specifikt önskemål. De går in på speciella webbplatser som listar modeller och ägarnas adresser. Alternativt ser de en aktuell modell, slår på registreringsnumret och adressen kommer upp. Sedan kör de dit för att rekognosera.

Vid husrannsakningar har polisen hittat listor med adresser markerade med tumme upp eller tumme ner.

Internationella stöldligor är ingen ny företeelse. Förutom bilar och bildelar har region Stockholm länge haft problem med stölder av bland annat båtmotorer, vattenskotrar, fyrhjulingar, robotgräsklippare och dyra proffsverktyg som används i byggbranschen.

IBN-gruppen har haft bra koll på hur bilstölderna varit upplagda, men under senare år har tjuvarnas taktik förändrats.

– Tidigare kom tjuvarna till Sverige, och andra länder i Europa, för att stjäla bilar och sen åka tillbaka till sina hemländer, ibland i de stulna bilarna. Så gör man fortfarande, men nu ser vi hur man har direktkontakt med tjuvar i Sverige för att slippa åka hit. Jag skulle tro att det nya sättet stod för ungefär 80 procent av bildstölderna under första halvåret 2024, säger Monica Krüger.

Det tog månader innan IBN-gruppen förstod hur allt hängde ihop.

När bilarna stjäls ställs de ibland att ”kallna”. Ibland får de ny identitet, ibland inte. Det beror på hur de ska transporteras ut ur landet. Körs de in i en container är identiteten inte så noga. Men bilar som körs ombord på en lastbil eller ut en och en via färjor riskerar att bli kontrollerade. Bilen får i så fall nya registreringsskyltar som antingen är nygjorda eller stulna från en bil av samma modell och färg. Ibland ändrar man även chassinumret och tillverkar förfalskade fordonshandlingar.

En polis ses leta under motorhuven. Foto.

Polisen har god hjälp av Larmtjänst som är duktiga på att hitta spår. Här letar man efter en stulen bils chassinummer. Bild: Polisen

Många bilar i samma container

Containrarna går till Gambia medan bilar som körs ut enskilt eller på lastbilar går österut. Oftast anlitar man transportföretag som kommer hit med importvaror och sedan går tomma tillbaka. Slutdestinationen varierar, de kan hamna i Baltikum eller i länder längre bort som Ryssland och Syrien.

Tjuvarna använder sig i huvudsak av tre metoder, se faktaruta nedan. Och snabbt går det. På mindre än en minut har de kommit in i en bil och kan köra iväg. Nästa steg är att göra en kopia av bilnyckeln. Det går också snabbt.

– Den här typen av utrustning, både för att ta sig in i en bil och göra nyckelkopior, används av bilverkstäder och det är rätt hårt reglerat. Men det är hur lätt som helst att köpa utrustningen på nätet. Utrustningen kan kosta upp till 100 000 kronor. En begagnad Toyota Rav4 går på cirka 300 000 till 400 000, så även om tjuvarna själva inte får de summorna kan de ganska snabbt få ihop till sin ”utrustningsinvestering”.

Enligt Monica Krüger kostar en transport med container till Banjul i Gambia runt 80 000 kronor. Det mest lönsamma är att få in så många bilar som möjligt i en och samma container. Tre Rav4 går in i en container, om en hissas upp så två kan köras in under.

– Det där är ett farligt jobb och det får oftast gambianer som bor här i Sverige göra. Ibland fylls bilarna med privata saker till vänner och släktingar. Vad som döljs längst in containern kan bara ses med tullens röntgenutrustning.

I ett stort garage plockas saker ur containern som även innehåller en gömd bil. Foto.

Arbete pågår. För att kontrollera bilen som upptäckts med tullens röntgenkamera måste allt plockas ut ur containern. Det kan ta två dagar. Bild: Polisen

Flera personer grips och häktas

Men tillbaka till containern man hittade i december 2023. När personerna som grips blir häktade får polisen mer underlag att arbeta med, vilket leder till att man hittar fler containrar – med fler stulna bilar. Fler personer grips och häktas.

Bilden av ett storskaligt och komplicerat nätverk träder fram där både tjuvar, oftast ungdomar, och de som hanterar bilarna, både svenskar och personer med andra nationaliteter, visar sig bo i Sverige.

En morgon i januari i år kör en polis förbi en container för att se om det har hänt något. Nu står två containrar från ett annat fraktbolag i närheten. Plötsligt kommer en lastare för att frakta bort en av containrarna som är full med bilar!

Containern transporteras till Södertälje hamn där den snart får sällskap av den andra containern.

IBN-gruppen hade span på bägge och gjorde ett tillslag där man tog hand om bilarna och grep flera personer.

En civilklädd polis i gul väst står och tittar på stulna bilar i en container. Foto.

Bild: Polisen

– När vi började följa containerbeställarna såg vi att de kunde länkas till vissa personer och att de i sin tur hade kopplingar till personer i de olika ärendena vi nu utredde.

Använde hemliga tvångsmedel

Eftersom det sammanlagda värdet av godset från flera stölder var minst tre miljoner kronor, kunde IBN-gruppen ta hjälp av lagen om hemliga tvångsmedel.

Maja Hagberg Andersson är utredare på IBN-gruppen:

– Vi har lagt ett jättepussel för att bygga upp våra ärenden. Tjuvarna är ofta försiktiga och pratar kryptiskt om de ens pratar om stölderna. Däremot fick vi tillräckligt med information för att hitta bilar som ännu inte hade transporterats ut ur landet. Och bara det faktum att kriminella personer kontaktar varandra är också en bra pusselbit.

Hon understryker vikten av samarbete och alla kompetenser som bidragit till robusta förundersökningar som lett till åtal: spanare, underrättelseverksamheten, lokus (lokala brottsplatsundersökare), ingripandepoliser, finansiell analytiker, telefonavlyssningen och SPOC, Single Point of Operational Contact, polisens avdelning som arbetar mot utländska polismyndigheter. Det är långt ifrån bara Sverige som är drabbat och information delas länder emellan. IBN har också samarbetat med region Öst, när man upptäckte att man hade gemensamma misstänkta.

Enligt Monica Krüger är även Larmtjänst en viktig samarbetspartner. De har stor kunskap och erfarenhet och kan lotsa brottsplatsundersökarna var i bilarna de ska leta efter spår.

Bilstölder har stoppats och minskat

Det intensiva arbetet har gett utdelning. Statistiken visar att bilstölderna har minskat radikalt, liksom beställningen av containrar.

Åtal har hittills väckts och domar har fallit för en del av de inblandade personerna, en kvinna och sex män.

– Sammanlagt har vi stoppat nätverket att föra ut över 30 bilar till ett värde av drygt 13 miljoner kronor, säger Monica Krüger.

En chaufför fick endast villkorlig dom, eftersom han varit ostraffad tidigare. Men på bedrägerisektionen hade man honom på radarn för flertalet grova bedrägerier genom fysisk vishing och mannen dömdes till två år och tre månaders fängelse samt tio års utvisning.

– Vi kommer inte att få alla bakom lås och bom, men vi har lärt oss enormt mycket och det hjälper oss i arbetet framöver, säger Monica Krüger.

Hon och hennes kollegor funderar också på i vilket syfte bilarna stjäls.

– Är de betalning för något? Knark? Vapen? Används de för att frakta sådant? Vi ser en del kopplingar till högt uppsatta gängkriminella. Det här är stort och vi måste komma högre upp i nätverken.

Största utmaningen just nu?

– Att få en kontaktåklagare, alltså en åklagare som kan ta lite mer ansvar för den här typen av brott. Hen måste förstå att det inte handlar om enskilda stölder utan se hela bilden av organiserad brottslighet. Och att komma åt gärningsmännen på andra sätt. Vi ser ju att de bland annat ägnar sig åt bedrägerier, säger Maja Hagberg Andersson.

Bilstölder i Sverige

Under hela 2023 samt första halvåret 2024 efterlystes totalt 8 923 bilar i Sverige. Volvo toppar listan över den vanligaste stulna bilen i landet, därefter kommer Volkswagen och BMW. Toyota och Lexus är också stöldbegärliga fabrikat.

Många bilar är av årsmodell 2017 eller nyare, vilket innebär att stöldligorna riktar in sig på nyare och dyrare bilar. Elbilar utgör en liten andel av de efterlysta bilarna.

I region Stockholm efterlystes flest bilar, totalt 2 699 under perioden, följt av region Syd (1 858) och region Väst (1 540).

Källa: Larmtjänst

Så här stjäls bilarna

Med reläutrustning. En person ställer sig vid ytterdörren till ett hus och snappar upp signaler från bilnyckeln. Signalerna skickar han vidare till nästa person som står med sin utrustning vid bilen. Den uppfattar att nyckeln finns nära och då kan tjuvarna snabbt komma in i bilen och köra iväg. De kan sedan enkelt skapa nya nycklar till bilen med hjälp av elektronisk kopieringsutrustning.

Via hjulhuset. Tjuvarna kan via bilens hjulhus komma åt en slinga till alla elektroniska komponenter i bilen, inklusive dess databox. Då kan de koppla in sig på systemet och öppna, starta och programmera om bilen, genom att exempelvis ändra det elektroniska chassinumret.

Med metallbit och luftkudde. Bärgare brukar använda en teknik som nu tjuvarna börjat anamma: att slå in en tunn metallbit vid en ruta eller dörr, in med en luftkudde som pumpas upp så det blir tillräckligt utrymme för att komma åt låsmekanismen. Därefter kan de använda programmeringsutrustningen för att starta och köra iväg bilen.

Så här kan du skydda dig mot bilstölder

Det är i princip omöjligt att skydda sig från bilstölder, men du kan göra det svårare för tjuvarna:

  • Lägg/häng inte bilnycklarna precis innanför ytterdörren och lägg dem gärna i en plåtlåda som stoppar signalerna från nycklarna.
  • Parkera bilen i garage och sätt upp en övervakningskamera om du kan.
  • Fixa en egen gps som du gömmer i bilen. Då kan du och polisen följa bilen.
  • Lägg en airtag i bilen för att se var den är.
  • Köp en rattkrycka som gör det mycket svårare för tjuvarna. Det som är svårare tar längre tid och i bästa fall avstår de från att ta bilen.
  • Välj biltillverkare som har programmerade bilnycklarna som slutar sända signaler efter en kort tids inaktivitet.