Anders Thornberg möter...
Linus Karlsson har tidigare jobbat som fotograf och för sju år sedan köpte han sin första drönare. Som liten drömde han om att bli både polis och pilot. Bild: Gith Tedvall
...Linus Karlsson i ett samtal om polisens UAS.
Linus Karlsson är en av polisens cirka 300 UAS-piloter och arbetar i region Väst.
Anders: När jag var i Frölunda för några år sedan följde en mc-polis efter en bil. När personerna i bilen trodde att de var utom synhåll dumpade de sakerna. Vi stod på ett garagetak och kunde följa allt med UAS:en och se var sakerna hamnade.
Linus: Vi har hittat stulna mopeder, motorcyklar och vapen. Vi hittar gömställen och ser narkotikaförsäljning när ingen tror att vi ser. Vi räddar liv och hittar försvunna personer. På både lokal och regional nivå gör UAS stor skillnad och ger fantastiska möjligheter att på kort tid få upp ett öga i luften.
Anders: Vilken utbildning krävs för att bli UAS-pilot?
Linus: En civil utbildning för att få flyga och en polisiär utbildning som rör lagstiftning med mera. Jag har arbetat som instruktör på grundutbildningen. Det var roligt!
Anders: Om du fick önska några förändringar – vad skulle det vara?
Linus: Förändring av kamerabevakningslagen. Lagstiftaren ser idag UAS och en övervakningskamera som en och samma sak, vilket innebär att vi behöver tillstånd. Men jag anser att skillnaderna är enorma. Jag vet att polisen arbetar med att förslag till regeringen på förändring av lagen. Vi vill också ha UAS med värmekamera och IP-klassning, de är dyrare men då kan vi flyga i regn och mörker. Vi kan inte fortsätta att vara beroende av fint väder.
Anders: Ja, vi arbetar hela tiden mot uppdragsgivaren med lagstiftningsfrågor så det är viktigt och bra att få ta del av hinder och önskemål. Polisens teknikpaket, med bland annat satsningar på UAS, är också på väg. Känner du dig trygg med att du vet vad du får och inte får göra?
Linus: Ja, inom de områden där vi har beslut om att få flyga och fota är det enkelt. Men utanför dessa måste vi flyga så man inte kan identifiera någon, vilket gör att användandet blir begränsat.
Anders: Hur ofta använder du UAS i ditt dagliga arbete?
Linus: Jag försöker flyga så ofta jag får möjlighet och vi har alltid den med oss när vi är ute och jobbar. Det går att flyga i 20 till 25 minuter och så långt jag ser. Än så länge är jag ung och ser ganska långt.