Bytte Jon Snow mot polisen

  • Linéa Stenfors sitter och håller i ett inramat diplom för en Emmy Award för sitt kostymarbete. Foto.
    Bild: Minna Ridderstolpe
  • Linéa Stenfors sitter vid sin symaskin i sin ateljé och i bakgrunden syns hängande plagg. Foto.
    I sin studio har Linéa Stenfors bland annat mönsterdelar och pälsprover till Daenerys kappa. Klänningen med blommor är broderad i optisk fiber och fick en utmärkelse av Royal Dublin Society Design awards 2016. Bild: Minna Ridderstolpe
1/2

Linéa Stenfors, du har nyligen bytt jobb, från att skapa kläder åt Game of Thrones till att utveckla polisuniformer. Varför?

– Efter att ha utbildat mig till skräddare och tillskärare i Stockholm och specialiserat mig inom tekniska material vid London College of Fashion blev jag headhuntad av HBO för att utveckla kostymer för serien Game of Thrones. När serien tog slut efter sju år valde jag att åka hem till Sverige igen. Nu arbetar jag som textilspecialist/verksamhetsutvecklare på Noa, nationella operativa avdelningen.

Du är troligen den enda inom svensk polis som fått tre Emmy Awards (tv-seriernas motsvarighet till Oscar). Hur känns det?

– Det är såklart roligt att ha med sig priserna i bagaget och att bli påmind om att folk uppskattade det man gjorde för serien, men jag hoppas att mitt arbete inom polisen kommer kunna vara av ännu större betydelse för omvärlden på ett helt annat plan.

Du skapade kläder åt karaktärerna Daenerys Targaryen och Jon Snow. Vilka likheter har deras kläder med en polis?

– De kräver samma funktion. I den fiktiva världen hoppar stuntmän in i eldar och utsätter sig för faror frivilligt. Hos polisen är farorna faktiska och på riktigt. Deras kläder och all annan utrustning, som skyddsvästar och bälten, måste vara säkra. 

Vad är det bästa med ditt arbete?

– Att jag får använda min specialistkunskap och kan bidra med trygghet och komfort. Och att jag får komma i kontakt med personer inom andra specialistområden.