Bedragaren säljer kärlek för pengar

Bild 1/2
Eva-Maria Hedin. Foto.
Det var härligt att få prata med någon som var lika känslomässigt öppen som hon själv, minns Eva-Maria Hedin att hon tänkte innan hon förstod att mannen hon mött på nätet var en bedragare. Bild: Thomas Carlgren
Bild 1/2
Programledare Marianne Rundström samtalar med Gunnel Andersson och Gun Ohlsson. Foto.
Programledare Marianne Rundström samtalar med Gunnel Andersson och Gun Ohlsson om deras erfarenhet av bedrägerier i programmet "Försök inte lura mig" som visas på UR Play och Kunskapskanalen. Bild: Anna Karlsson

Öppen, artig, belevad. Rätt ålder och dessutom genuint intresserad. Mannen som Eva-Maria möter på nätet har allt hon längtar efter. Kärleksaffären slutar som ett romansbedrägeri.

När Eva-Maria Hedin går ut på den kända dejtingsajten lämnar hon ett trasigt år bakom sig. Hon har förlorat sin bästa väninna och har precis brutit upp från en längre relation.

– Jag var i ett sårbart läge. Men jag var också redo att träffa en seriös man i min egen ålder, någon som stod på egna ben.

Bland männen som hör av sig till Eva-Maria är det särskilt en som sticker ut. Han är i rätt ålder, änkling och arbetar i oljeindustrin. Alldagligt utseende men verkar trevlig. Mannen kommer från Irland och bor på Lidingö i Stockholm. Eva-Maria ser potential att träffas och snart går kontakten över från mejl till telefonsamtal.

Hon beskriver honom som öppen, artig och belevad. Talar perfekt engelska med tydlig irländsk accent. Han ställer många frågor och tycks vara genuint intresserad av Eva-Maria, något hon i efterhand förstår är kartläggning från hans sida.

De pratar en timme om dagen om allt mellan himmel och jord. Delar med sig av sina intressen, värderingar, moral, tidigare relationer och erfarenheter. Talar om god mat, vin och resor. Fantiserar om framtiden. Ska de kanske åka till Paris tillsammans? Han bygger tillit och förtroende.

– Vi skrattade mycket och hade jättelätt för att prata. Han var en riktig gentleman. Det var också härligt att få prata med någon som var lika känslomässigt öppen som jag.

Eva-Maria Hedin berättar att hon vanligtvis är både svårflörtad och ganska misstänksam.

– Han försade eller motsade sig aldrig och följde alltid upp det jag berättade.

Under hela relationen ger mannen sken av att vara en ganska ensam person som inte bara förlorat sin fru i en bilolycka för sex år sedan utan också har få nära vänner och inga släktingar kvar i livet förutom en dotter i Kanada.

När han berättar om sitt kommande uppdrag – ett sista kontrakt innan pensionen på en oljerigg utanför Sri Lanka – är Eva-Marias tillit och förtroende för honom mycket stort. Därför reagerar hon inte när han säger att oljeriggen saknar internet och att han från och med nu bara har en knapptelefon att tillgå.

Dessa begränsade kommunikationsförutsättningar är också katalysatorn i bedrägeriet som Eva-Maria snart ska utsättas för.

– Vår kontakt fördjupas under den här tiden och jag känner mig alltmer involverad. Han ringer till mig flera gånger om dagen. Jag får en bästa vän i honom – en potentiell framtida livskamrat och partner.

Eva-Maria Hedin jämför beteendet med en parasit. Bedragaren tar sig in under huden och klamrar sig fast. Hon ser det bara inte ännu.

En kväll ringer telefonen. Han har panik. Det har en hänt en olycka och han behöver skicka efter ny utrustning. Han riskerar att göra sig skyldig till kontraktsbrott om han missar deadline. Utan tillgång till internet behöver han Eva-Marias hjälp för att logga in på ett bankkonto och genomföra en transaktion. Inloggningen lyckas men transaktionen avbryts. Eva-Maria hinner se att namnet och adressen på Lidingö stämmer och att mannen har en stor summa pengar på sitt konto. Det som händer sedan är en del av den känslomässiga utpressning som många brottsutsatta känner igen alltför väl.

– Han ringde dagen därpå och förklarade att banken stängt hans konto på grund av misstänkt intrång från en okänd IP-adress. Nu satt han på riggen utan internet eller tillgång till sina pengar. Hans vän kunde låna honom en del men inte allt. Han bad att få låna de resterande pengarna av mig och lovade att betala tillbaka så fort han var på fastlandet igen. Jag hade ju med egna ögon sett tillgångarna på hans konto.

Medveten om att det är en risk sätter Eva-Maria över pengarna.

– Jag kunde hjälpa. Jag hade ju pengarna och kunde inte ljuga. Vi hade kommit varandra nära. Om jag inte hjälpte kunde han åka dit för kontraktsbrott. Vad hemskt!

När pengarna kommer blir mannen glad. Vad Eva-Maria inte vet är att hon aldrig kommer få tillbaka dem.

Hon berättar om sin relation för en vän och det visar sig att vännen har hört historien om änklingen på oljeriggen förr. Det dröjer inte länge förrän de också hittar mannens bild på en sida med kända bedragare. Eva-Maria polisanmäler och skickar sedan följande meddelande till mannen; Congratulations. You won. The scam is over. You couldn’t have hurt me more.

Mannen ringer upp och nekar till anklagelserna.

– Jag kände mig våldtagen på alla sätt utom fysiskt men tog ändå det riskabla beslutet att hålla kvar vid kontakten. Kanske kunde jag samla in bevis?

Mannen ber ibland om mer pengar men hon skickar aldrig några. Han försöker vid ett tillfälle komma över kopior av hennes identitetshandlingar genom en påhittad advokat. En annan gång skickar han en check till henne som saknar fullständiga uppgifter för att kunna hämtas ut från postkontoret. Det tar ett halvår innan kontakten dör ut.

Med facit i hand har Eva-Maria frågat sig själv varför detta hände just henne. Hon förstår att hon måste förändra sin livsroll och börja värdera sig själv högre.

– Det kan inte vara min uppgift att lösa vuxna människors problem. Det är inte jag som valt att arbeta på en oljerigg. Det är ditt ansvar, inte mitt.

En del kanske tycker att du är lättlurad, vad säger du till dem?

– Jag kan förstå att somliga tror att vi som utsätts för den här typen av bedrägerier är lättlurade. Det rör sig om empatiska, godhjärtade, lojala och trofasta personer som utgår från sig själva i sin bedömning av andra.

Eva-Maria Hedin arbetar för att få bort skamstämpeln på de bedragna. Hon möter många utsatta, både kvinnor och män,
i en stödgrupp på Facebook samt stödföreningen Stoppa Romansbedrägerier. Till dem ger hon rådet:

– När pengafrågan dyker upp är det en bedragare. Skicka aldrig pengar. Var försiktig där ute. Du vet aldrig vem du har att göra med.

Mycket skickliga bedragare som ofta bearbetar flera offer samtidigt.

Så beskriver förundersökningsledaren Erik Hoffman personerna bakom romans- och investeringsbedrägerier.

Erik Hoffman arbetar på it-brottscentrum, bedrägerigrupp i region Nord. Han menar att polisen är duktig på att utreda alla typer av bedrägerier i Sverige.

– Den stora utmaningen är när pengar försvinner ut ur landet och vidare ut ur Europa. Detta är relativt vanligt vid romans- och investeringsbedrägerier.

Enligt Erik Hoffman kan det röra sig om enorma summor, inte minst eftersom den här typen av bedrägerier kan pågå under flera år.

– Det är inte heller ovanligt att transaktionerna byter mottagarkonton flera gånger vilket försvårar utredningen ytterligare. En förutsättning för att bedragaren ska kunna omsätta och förvalta pengarna är penningtvätt, förklarar Erik Hoffman.

För privatpersoner är det därför minst lika viktigt att aldrig ta emot pengar som det är att inte betala ut några. Man kan göra sig skyldig till allvarlig ekonomisk brottslighet, även om man handlat i god tro. I de flesta fall är det enklare att komma åt penningtvättaren än personerna bakom bedrägeriet.

– Vi är angelägna att komma åt penningtvätten för att förhindra att pengarna når bedragaren. Polisen ska bli mer offensiv när det gäller penningbeslag, säger Erik Hoffman.

Målsägarnas berättelser påminner ofta om varandra. Oljeriggsarbetaren i Eva-Maria Hedins berättelse kan lika gärna vara en amerikansk officer som blivit skadad utomlands.

– En del av utredningsarbetet handlar om att nå fram till brottsutsatta och få dem att förstå vad de råkat ut för. Den som gett upp både familj och tillgångar vill av förklarliga skäl inte alltid acceptera vad som hänt. Känslan av att det inte finns någon återvändo kan ligga nära till hands.

Erik Hoffman beskriver bedragarna som mycket skickliga. Det handlar inte sällan om ligor som har kapacitet att bearbeta flera offer samtidigt.

Det som börjar som ett romansbedrägeri kan också byta karaktär längs vägen och ta formen av ett investeringsbedrägeri. Polisen ser exempelvis fler och fler ärenden där personer blivit lurade att investera i kryptovalutor.

Inte heller när bedrägeriet till synes är över är det läge för den brottsutsatta att sänka garden.

– Nästan alla som drabbats av romans- och investeringsbedrägerier blir förr eller senare kontaktade av någon som påstår sig kunna hjälpa dem att få tillbaka sina pengar. Haken är att de först ombeds betala en summa pengar…

Vilka råd kan polisen ge till allmänheten?

–  Betala aldrig ut några pengar. Det finns ingen rim och reson med att den du dejtar behöver ha dina pengar för något överhuvudtaget. Låna aldrig ut ditt bank-ID, logga heller aldrig in på ett bank-ID på uppdrag av någon annan.

– Om du ändå skulle råka ut för en bedragare ska du se till att alltid spara alla konversationer och övrig dokumentation som du tror kan hjälpa polisen.

Handlar det om ett långdraget förlopp med många överföringar och svårförklarade vändningar kan det bästa vara att uppmana den drabbade att göra en anmälan på en polisstation istället för via telefon.
I vissa fall väljer den som tar emot anmälan att göra ett målsägarförhör direkt.

Många som utsätts känner skam och anmäler därför inte till polisen.

– Skamkänslan kan dessutom förstärkas av att prata om det och då är det enklare att rationalisera händelsen genom att intala dig att du har dig själv att skylla

– ”Jag hade ju ändå råd, det får bli en läxa” och så vidare, säger Jakob Carlander. Han arbetar som psykoterapeut och förklarar att det kan vara väldigt smärtsamt att erkänna att du kanske förlorat både arv, fastigheter och relationer på kuppen.

För den som en gång har börjar betala är impulsen dessutom stor att fortsätta. Det är ett sätt att skydda sig mot känslan av att ha blivit lurad.

Vem är det som drabbas av romansbedrägerier?

– Alla kan drabbas även om yttre omständigheter gör oss mer eller mindre sårbara. Kognitiv dissonans är en allmänmänsklig faktor där vi gärna väljer ut fakta som passar oss och som vi bygger vår verklighet kring. Vi sorterar bort sådant som inte passar in och hittar tecken på det vi letar efter – i detta fall kärlek och bekräftelse. Ett klassiskt exempel på kognitiv dissonans är rökning: Vi vet att det är skadligt för kroppen men ändå köper vi cigaretter.

Hur påverkas vi av att bli utsatta?

– Vid sidan av skammen har du också blivit berövad en relation som du haft stark tilltro till och byggt upp mycket tankar och drömmar kring. Kanske har familj och vänner varnat dig men du har valt relationen ändå – du har tagit ställning.

Vad är det för känslor bedragaren spelar på?

– Inledningsvis handlar det mycket om beundran och glädje. Den här uppvaktningsfasen vill vi gärna behålla eftersom vi upplever den som värdefull. Lite längre fram tar de negativa känslorna vid: irritation, aggression eller rena hot. Det här skapar en impuls hos oss att vilja avhjälpa och hitta tillbaka till hur det brukade vara. Samma mekanik hittar vi hos människor som stannat kvar i våldsamma relationer: En relation där du belönas ibland kan vara väldigt svår att bryta.

Hur känner man igen en romansbedragare?

– Det här är personer som inledningsvis är väldigt uppvaktande. Jag brukar höja ett varningens finger när en relation utvecklas i allt för högt tempo.  Snart kommer också en situation dyka upp där personen ber dig om pengar. Så beter sig inte äkta kärlek. Ofta är själva orsaken till att personen behöver pengar också en fantasifull och komplicerad historia. De kan ljuga väldigt förslaget och måla upp fantastiska berättelser som förför dig. De lever förmodligen djupt inne i sina berättelser, hur absurda de än må vara. Om de dessutom inte har tid att träffa dig kan det vara anledning att bli misstänksam.

Vad kan jag som anhörig göra om jag misstänker att någon i min närhet drabbats?

– Tala allvar med personen. Berätta vad du ser och lyft de obekväma detaljerna som person ”städat bort” i den kognitiva dissonansen. Du kan förvänta dig bortförklaringar och försvar. Var påstridig och var beredd att få kritik.