Kampanj för fler poliser

Ett hav av polisstudenter i blå uniformsskjorta.

Vi måste blir fler inom polisen. Bild: Lars Hedelin

I anslutning till ansökningsperioden för polisutbildningen den 6 - 31 maj 2019 går polisen ut i en rekryteringskampanj för att öka intresset för att bli polis. Carola Määttä, polisens kommunikationsdirektör, berättar om kampanjen.

Varför kampanjar vi?

– För att möta morgondagens samhälle ska polismyndigheten växa till cirka 40.000 medarbetare år 2024. För att lyckas med det måste vi rekrytera cirka 22.000 nya polisanställda och det är en stor möjlighet men också en utmaning. Det är stenhård konkurrens på arbetsmarknaden och vi är många som vill rekrytera samma personer. Polisen har under många år gjort rekryteringskampanjer för att bidra till att väcka intresset för polisyrket och polisutbildningen.

Vad innehåller kampanjen?

– Kampanjen består av många olika delar. Det vi själva producerar till våra egna informationskanaler och runt om i landet är självklart de viktigaste aktiviteterna. Till exempel innehåll till polisens cirka 200 konton i sociala medier, som har flera miljoner följare. Det är även viktigt att vara ute och träffa människor på mässor, skolor och idrottstävlingar och informera om polisyrket och polisen.

Vi kommer även att producera filmer, trycksaker, utställningsmaterial och underhålla webbplatsen polisen.se/blipolis.

Som komplement till vad vi själva gör, kommer vi att annonsera för att nå nya grupper till exempel i sociala medier, på webbplatser, via influencers*, på digitala storbildsskärmar runt om i landet och på bio.

Varför influencers, polisen har ju egna ambassadörer?

– Polisens 30 000 anställda är de bästa ambassadörerna och många gör enormt fina insatser och skapar intresse för polisyrket. Men insatserna behöver även kompletteras med olika typer av riktad annonsering för att nå en bredare grupp. Det är många intressanta personer som inte följer polisen i sociala medier och som inte känner någon polis som de kan ställa frågor till. Den gruppen vill vi också informera om polisutbildningen och polisyrket.

Var kommer man se kampanjen?

– På många olika sätt hoppas vi. Både i våra egna informationskanaler, bekantas flöden i sociala medier, i annonser och till viss del utomhus. Annonseringen riktar sig främst till personer som är 18-40 år. Vi kommer att göra särskilda insatser för att nå ut till kvinnor, personer med utländsk bakgrund och personer som bor i områden som ses som svårrekryterade.

Vad förväntas kampanjen ge?

– Målsättningen är att få fler lämpliga personer att få upp ögonen för polisyrket och ta steget att söka till polisutbildningen så att vi får fler kollegor om några år.

* Influencer = person i sociala medier som har många följare och därför kan påverka och inspirera andra.