Otroligt men sant: Krockskadad veteranbil fick nytt liv
Bengt Svenson har varit polis sedan 1974 i Stockholm och jobbat med trafikfrågor. I december 2016 gick han i pension. Nu renoverar han bilar och motorcyklar och hjälper till med polismuseets fordonssamling. Även privat pysslar han med veteranbilar.
Det här är berättelsen om en gammal polisbil som återfinns och väcks till liv.
Två unga poliser kommer åkandes på riksväg 60 i riktning mot Ludvika. De kommer över Skeppmorakrönet i ganska hög fart. Det är kraft i den bara två år gamla Opel Kapitänen som de kör. Drygt femtio meter fram ser de en stillastående bil. I den sitter en familj från Rättvik. Mamman, pappan och deras sjuåriga dotter har varit på besök hos släktingar i Grängesberg. Nu ska de svänga in till sitt tält på campingen i Skeppmora. Men det är många som ska lämna campingen och de får vänta innan det blir deras tur att köra.
Poliserna som kommer bakom kan inte köra om den stillastående bilen eftersom det kommer mötande bilar. Föraren ställer sig på bromsen allt vad han kan. Tyvärr hinner han inte få stopp på polisbilen som kör in i den stillastående bilen. Den far i väg ut på gärdet och voltar två varv innan den ställer sig på däcken igen.
På den tiden hade man inte bälte i bilarna men alla klarar sig. Flickan och mamman får dock åka till Ludvika Lasarett på grund av smärtor i nacken. Polisbilen däremot blir så illa tilltygad att den tas ur tjänst.
Olyckan inträffade den 8 augusti 1965 och det skrivs om den dagen efter i tidningen Dalademokraten: "Våldsam kollision vid Skeppmorabadet." Ett gediget utredningarbete görs och utredningen landar på 45 sidor. Föraren av polisbilen döms till vårdslöshet i trafik.
Här kunde historien ha tagit slut. Och vi hade aldrig fått reda på den. Om inte Bengt Svenson, trafikexpert på gamla Rikspolisstyrelsen och veteranbilsfantast, börjat leta efter just en gammal polisbil av märket Opel Kapitän.
Bengt Svensson ser en annons på Blocket hösten 2014. Den gamla polisbilen som finns i Malung saknar lamporna på taket men texten Polis finns kvar på sidan. Den är krockskadad, saknar motor, växellåda och det mesta i bromssystemet. Invändigt är den välbehållen, förutom en märklig buckla på handskfacket.
I mars 2015 köps bilen av Polismuséet i Stockholm och Bengt Svenson och kamraten Kjell-Arne Stamvall sätter igång med renoveringen.
Samtidigt börjar Bengt forska i bilens historia. Att bilen varit med i en olycka någon gång sommaren 1965 vet han redan. Bengt tar hjälp av en vän i Dalarna, den pensionerade före detta trafikpolischefen P-O Nordqvist.
På Faluns bibliotek letar han igenom alla nummer av Dalademokraten från mars 1965 fram till den 9 augusti då han hittar artikeln om olyckan. Via stadsarkivet får han namn och födelsedatum på polisen som körde bilen och föraren i den andra bilen.
Nu kan Bengt få tag på utredningen och därigenom komma vidare i sina efterforskningar. På Classic car meet i Rättvik 2015 träffar han Britt-Marie Dalgärde, 58 år, som ger honom mer information om olyckan. Det var nämligen hon som var den sjuåriga flickan i bilen som blev påkörd. Han träffar också den ena av poliserna, passageraren vars knä gjorde bucklan på handskfacket när de krockade. Bucklan är fortfarande kvar i den nu renoverade och kördugliga polisbilen som sommaren 2018 gör ett återbesök i Ludvika.
Tre gamla poliser som körde Kapitänen mellan 1963 och 1965 fick med stor glädje återse bilen. Därefter var den gamla Opeln och cruisade på Classic car week i Rättvik där den väckte stor uppmärksamhet.
Nu finns den att se i Tullinge utanför Stockholm där Polismuséet har sin fordonssamling.