TEMA/ Sociala medier: Polisen störst i sociala medier

Polisen är den myndighet som har flest konton på sociala medier. I fyra år har man fått in tips och skapat dialog på forum som Facebook och Twitter. Men vägen dit har varit kantad av hiss och diss – och flera farhågor.

"Nu rullar det ut patruller från Södermalm för att köra trafikkontroller på söder, var vill du helst se oss?" Så löd det första Facebookinlägget. Den 31 maj 2011 kom polisens nationella riktlinjer för sociala medier och på Södermalms polisstation i Stockholm satt man beredd och tryckte på knappen så fort klartecknet kom. Inlägget fick 35 ”gillaklick” – ett enormt gensvar på den tiden.

Då ansågs polisen vara en modig pionjär som släppte fram medarbetare på alla nivåer när andra myndigheter bara lät chefer och kommunikationsansvariga komma fram.

Idag arbetar omkring 500 polisanställda runt om i landet med sociala medier. Polisen har 117 Facebookkonton och nästan 1,5 miljoner följare, vilket gör oss till den i särklass största svenska myndigheten på plattformen. Många av kontona är lokala, några nationella, vissa har en speciell inriktning. Dessutom finns vi på Twitter, Youtube och det senaste tillskottet Instagram. Här löser polisen brott, skapar dialog, får tips och bygger förtroende.

– Polisen visar att en modern myndighet kan vara närvarande där människor möts idag och både föra lyhörd dialog och effektivare hantera exempelvis utredningsärenden, säger Unni Jerndal, Polismyndighetens kommunikationsdirektör.

Men det var inte en helt okontroversiell fråga om polisen skulle ta steget ut i sociala medier. Vid starten 2011 frågade sig både poliser och allmänheten om polisen verkligen skulle lägga tid och energi på detta. Dessutom var sociala medier oprövad mark vilket ledde till kritik och anmälningar mot inlägg som kunde uppfattas som stötande på olika sätt. Ovan på det kom en våg av näthat i kommentarsfälten.

Idag har det lugnat sig och de flesta ser polisen i sociala medier som något naturligt. Enligt Unni Jerndal ska polisen fortsätta att utveckla närvaron på ett klokt och rättssäkert sätt så att det bidrar till att nå verksamhetsmålen.
En utvärdering bland allmänheten visar att 9 av 10 är positiva och anser att polisen ska finnas där människor finns – på nätet. Internt har intresset också ökat i takt med att man ser den konkreta nyttan i polisarbetet.

Polisen i sociala medier

Satsningen startade 2011.
Cirka 500 polisanställda runt om i landet är involverade.
Polisen har 117 officiella Facebookkonton och nästan 1,5 miljoner följare.
Polisen har 53 Twitterkonton och 4 konton på Instagram.

Syftet med satsningen är att:
1. Öka tryggheten genom att vara där många människor är.
2. Nå ut med brottsförebyggande information för att minska brottsligheten.
3. Berätta om polisens arbete för att stärka förtroendet.
4 Nå ut med att polisen vill ha tips för att lösa brott.

Källa: "Polisens närvaro i sociala medier – utvärdering". RPS Rapport 2013.